Το ντοκουμέντο
Η «ΑΙ» δημοσιεύει το πλήρες κείμενο του ψηφίσματος του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου σχετικά με την Ευρωπαϊκή Διευκόλυνση Χρηματοπιστωτικής Σταθερότητας και τον Ευρωπαϊκό Μηχανισμό Χρηματοπιστωτικής Σταθεροποίησης, το οποίο εγκρίθηκε ομόφωνα από όλους τους βουλευτές του ευρωκοινοβουλίου στις 7 Ιουλίου 2010 και στο οποίο γίνεται μνεία όλων των προηγουμένων εγκρίσεων που δόθηκαν από την Ευρωβουλή, ώστε να δημιουργηθεί ο Μηχανισμός του Συμφώνου Σταθερότητας, με βάση τον οποίο δημιουργήθηκε το «Μνημόνιο».
Χωρίς την ύπαρξη του οποίου (Μηχανισμού) η Ελλάδα θα είχε πτωχεύσει ήδη από τις 19 Μαΐου 2010.
Το ερώτημα στο οποίο καλείται να απαντήσει τόσο το επικοινωνιακό επιτελείο της Ρηγίλλης, όσο και προσωπικά ο Πρόεδρος του κόμματος κ. Σαμαράς, είναι το εάν συμφωνεί με τους ευρωβουλευτες του και φυσικά με τον Αναπληρωτή Τομεάρχη Οικονομικών της Ν.Δ.
Έγγραφο συνόδου 1.7.2010 Β7-0410/2010
ΠΡΟΤΑΣΗ ΨΗΦΙΣΜΑΤΟΣ
Εν συνεχεία της ερώτησης για προφορική απάντηση Β7-0095/2010 σύμφωνα με το άρθρο 115, παράγραφος 5, του Κανονισμού σχετικά με την Ευρωπαϊκή Διευκόλυνση Χρηματοπιστωτικής Σταθερότητας και τον Ευρωπαϊκό Μηχανισμό Χρηματοπιστωτικής Σταθεροποίησης και σχετικά με μελλοντικές ενέργειες Sharon Bowles εξ ονόματος της Επιτροπής Οικονομικής και Νομισματικής Πολιτικής
Β7-0410/2010
Ψήφισμα του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου σχετικά με την Ευρωπαϊκή Διευκόλυνση Χρηματοπιστωτική; Σταθερότητας και τον Ευρωπαϊκό Μηχανισμό Χρηματοπιστωτικής Σταθεροποίησης και σχετικά με μελλοντικές ενέργειες το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο,
- Έχοντας υπόψη: τη συνθήκη για τη λειτουργία της Ευρωπαϊκής Ένωσης (ΣΛΕΕ), και ιδίως τα άρθρα 122 και 143,
- έχοντας υπόψη τους όρους αναφοράς που διατύπωσε στις 7 Ιουνίου 2010η ευρωομάδα, σχετικά με μια Ευρωπαϊκή Διευκόλυνση Χρηματοπιστωτικής Σταθερότητας,
- έχοντας υπόψη την απόφαση της 7ης Μαΐου 2010 των αρχηγών κρατών και κυβερνήσεων της ζώνης του ευρώ,
- έχοντας υπόψη την ανακοίνωση της Επιτροπής, της 12ης Μαΐου 2010, σχετικά με την ενίσχυση του συντονισμού της οικονομικής πολιτικής (CΟΜ (2010)0250 τελικό),
- έχοντας υπόψη τον κανονισμό (ΕΕ) αριθ. 407/2010 του Συμβουλίου, της 11ης Μαΐου 2010, περί δημιουργίας ενός Ευρωπαϊκού Μηχανισμού Χρηματοπιστωτικής Σταθεροποίησης,
- έχοντας υπόψη τον κανονισμό (ΕΚ) αριθ. 332/2002 του Συμβουλίου, της 18ης Φεβρουαρίου 2002, για τη θέσπιση ενός μηχανισμού μεσοπρόθεσμης οικονομικής στήριξης του ισοζυγίου πληρωμών των κρατών μελών,
- έχοντας υπόψη τη δήλωση της 7ης Μαΐου 2010 των αρχηγών κρατών και κυβερνήσεων της ζώνης του ευρώ, έχοντας υπόψη τα συμπεράσματα του Συμβουλίου Εcofin της 9ης και 10ης Μαΐου 2010,
- έχοντας υπόψη τη δήλωση της 25ης Μαρτίου 2010 των αρχηγών κρατών και κυβερνήσεων της ζώνης του ευρώ,
- έχοντας υπόψη τα συμπεράσματα του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου της 25ης και 26ης Μαρτίου 2010,
- έχοντας υπόψη τη δήλωση των χωρών της ευρωζώνης, της 11ης Απριλίου 2010, σχετικά με τη στήριξη της Ελλάδας από τις χώρες της ευρωζώνης,
- έχοντας υπόψη το ψήφισμα του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου σχετικά με την Ευρωπαϊκή Διευκόλυνση Χρηματοπιστωτικής Σταθερότητας και τον Ευρωπαϊκό Μηχανισμό Χρηματοπιστωτικής Σταθεροποίησης και σχετικά με μελλοντικές ενέργειες (Ο-0095/2010 -Β7-0000/2010),
- έχοντας υπόψη το άρθρο 110, παράγραφος 2 και το άρθρο 115, παράγραφος 5, του Κανονισμού του,
Α. λαμβάνοντας υπόψη άτι οι συντάκτες της Συνθήκης του Μάαστριχτ δεν είχαν προβλέψει το ενδεχόμενο μιας κρίσης δημόσιου χρέους μέσα στους κόλπους της ζώνης του ευρώ,
Β. λαμβάνοντας υπόψη ότι η διαφορά μεταξύ των επιτοκίων δανεισμού για δημόσιο χρέος που εκδίδεται από κράτη μέλη της ζώνης του ευρώ διευρύνθηκε γρηγορότερα στη διάρκεια του φθινοπώρου του 2009,
Γ. λαμβάνοντας υπόψη ότι την άνοιξη του 2010 η κατάσταση όσον αφορά την αγορά δημόσιου χρέους χειροτέρευσε αισθητά για ορισμένα κράτη μέλη και έφθασε σε κρίσιμα επίπεδα τον Μάιο του 2010,
Δ. λαμβάνοντας υπόψη ότι ορισμένες από τις εξελίξεις που έλαβαν χώρα στην αγορά δημόσιου χρέους πρέπει να γίνουν καλύτερα κατανοητές,
Ε. λαμβάνοντας υπόψη ότι η χρηματοδοτική υποστήριξη εκ μέρους της Ευρωπαϊκής' Ένωσης για τους σκοπούς του κανονισμού (ΕΕ) αριθ 407/210 του Συμβουλίου, της 11ης Μαΐου 2010, θα περιορίζεται, σύμφωνα με το άρθρο 2, παράγραφος 2, του κανονισμού αυτού, στο διαθέσιμο περιθώριο κάτω από τα ανώτατα όρια των ιδίων πόρων για πιστώσεις πληρωμών, λαμβάνοντας υπόψη ότι το άρθρο 3, παράγραφος 5, προβλέπει ότι η Επιτροπή και τα επωφελούμενα κράτη μέλη συνάπτουν μνημόνιο συμφωνίας όπου αναλύονται λεπτομερώς οι όροι της γενικής οικονομικής πολιτικής που — συνδέονται με τη χρηματοδοτική ενίσχυση της
Ένωσης και το οποίο η Επιτροπή κοινοποιεί στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο και στο Συμβούλιο,
ΣΤ. λαμβάνοντας υπόψη ότι τα κράτη μέλη της ζώνης του ευρώ, ακολουθώντας τα συμπεράσματα του Συμβουλίου ΕCFΙΝ της 9ης και 10ης Μαΐου 2010 θέσπισαν, στις 7 Ιουνίου 2010, την Ευρωπαϊκή Διευκόλυνση Χρηματοπιστωτικής Σταθερότητας ως εταιρεία περιορισμένης ευθύνης που υπόκειται στη νομοθεσία του Λουξεμβούργου (Societe anonyme) και προσέφεραν κατ' αναλογία εγγυήσεις ύψους έως 440 δισεκατομμυρίων ευρώ για τη λειτουργία της,
1. εκφράζει την ικανοποίηση του για τις ενέργειες που έχουν γίνει πρόσφατα, τόσο σε ενωσιακό όσο και σε εθνικό επίπεδο, για τη διασφάλιση της σταθερότητας του ευρώ, λυπάται όμως διότι εκείνοι που διαμορφώνουν τις σχετικές πολιτικές της Ένωσης δεν ανέλαβαν ενωρίτερα αποφασιστική δράση, παρά τη συνεχή επιδείνωση της χρηματοπιστωτικής κρίσης·
2. τονίζει, ωστόσο, ότι οι ενέργειες αυτές έχουν απλώς προσωρινό χαρακτήρα και ότι θα πρέπει να υπάρξει πραγματική πρόοδος όσον αφορά τις δημοσιονομικές και διαρθρωτικές πολιτικές των κρατών μελών και να θεσπισθεί ένα νέο και ισχυρότερο πλαίσιο οικονομικής διακυβέρνησης που θα αποτρέψει την εμφάνιση στο μέλλον τέτοιων κρίσεων, θα αυξήσει το αναπτυξιακό δυναμικό και θα επιτρέψει μια βιώσιμη μακροοικονομική επανεξισορρόπηση στην ΕΕ·
3. θεωρεί ότι η παρούσα κρίση δεν μπορεί να επιλυθεί μακροπρόθεσμα με την προσθήκη νέου χρέους σε ήδη υπερχρεωμένες οικονομίες·
4. πιστεύει ότι όλα τα κράτη μέλη, και ιδίως εκεί να που συμμετέχουν στην οικονομική και νομισματική ένωση (ΟΝΕ), πρέπει να λαμβάνουν υπόψη, κατά την ανάπτυξη της οικονομικής πολιτικής τους, τις συνέπειες που έχει η πολιτική αυτή τόσο για τα ίδια όσο και για την Ένωση και ειδικά για τις χώρες της ΟΝΕ· θεωρεί ότι οι οικονομικές πολιτικές αποτελούν θέμα κοινού ενδιαφέροντος και πρέπει να συντονίζονται στο πλαίσιο του Συμβουλίου, σύμφωνα με τις διαδικασίες που προβλέπει η Συνθήκη·
5. πιστεύει ότι, παρά τις διατάξεις του κανονισμού (ΕΕ) αριθ. 407/2010 του Συμβουλίου, της 11ης Μαΐου 2010, και του κανονισμού (ΕΚ) αριθ. 332/2002, του Συμβουλίου, της 18ης Φεβρουαρίου 2002, οι κανόνες που διέπουν τον φορέα ειδικού σκοπού θα πρέπει να επιτρέπουν σε χώρες εκτός της ζώνης του ευρώ να συμμετέχουν στη Διευκόλυνση, εφόσον το επιθυμούν
6. σημειώνει την ανακοίνωση της Επιτροπής CΟΜ(2010)0250 σχετικά με την ενίσχυση του συντονισμού των οικονομικών πολιτικών, που συμβάλλει σημαντικά στην ενίσχυση ενός τέτοιου συντονισμού στην ΕΕ' κρίνει ότι στις νομοθετικές προτάσεις σχετικά με την ενίσχυση της οικονομικής εποπτείας θα πρέπει να περιλαμβάνονται νέα νομοθετήματα παράγωγου δικαίου στη βάση του άρθρου 121, παράγραφος δφίς Συνθήκης· πιστεύει ότι το μελλοντικό πλαίσιο εποπτείας θα πρέπει να αποσκοπεί στη βιωσιμότητα των δημόσιων οικονομικών, στην ανάπτυξη της οικονομίας, στη βελτίωση της ανταγωνιστικότητας και της κοινωνικής συνοχής και στη μείωση των εμπορικών ανισορροπιών
7. πιστεύει ότι κατά τη συγκρότηση νέων ενωσιακών μέσων και διαδικασιών πρέπει να λαμβάνεται υπόψη ο ρόλος κάθε θεσμικού οργάνου της ΕΕ περιλαμβανομένου του νομοθετικού και δημοσιονομικού ρόλου του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του ανεξάρτητου ρόλου της ΕΚΤ όσον αφορά τη λήψη αποφάσεων σε θέματα νομισματικής πολιτικής·
8. καλεί την Επιτροπή να εκπονήσει μια μελέτη αξιολόγησης των επιπτώσεων του Ευρωπαϊκού Μηχανισμού Χρηματοοικονομικής Σταθεροποίησης, ιδίως στον προϋπολογισμό της ΕΕ, σε άλλα ενωσιακά χρηματοοικονομικά μέσα και στα δάνεια της ΕΤΕπ-
9. καλεί την Επιτροπή να εκπονήσει μια μελέτη αξιολόγησης επιπτώσεων της Ευρωπαϊκής Διευκόλυνσης Χρηματοπιστωτικής Σταθερότητας, ιδίως στη λειτουργία των αγορών ομολόγων σε ευρώ και στις διαφορές των επιτοκίων τους- καλεί την Επιτροπή να αξιολογήσει, επιπλέον, τον βαθμό λειτουργικότητας και υπευθυνότητας στη διαδικασία λήψης αποφάσεων αυτού του φορέα ειδικού σκοπού (ΦΕΣ), στην προοπτική μιας πιο μακροπρόθεσμης λύσης·
10. ζητεί, επιπλέον, να ενημερωθεί με περισσότερες λεπτομέρειες για τον τρόπο λειτουργίας του συντονισμού μεταξύ της Διευκόλυνσης και του ΔΝΤ και, μεταξύ άλλων, για το αν η χρηματοδότηση κάθε ταμείου θα προσδιορίζεται παράλληλα, ώστε να διατηρείται η αναλογία 2:1, αν θα υπάρχει, όσον αφορά το επιτόκιο, κάποιος συντονισμός με το επιτόκιο του ΔΝΤ, προϋποθέτοντας ότι το επιτόκιο του ΔΝΤ θα ορίζεται στη βάση της καθιερωμένης πρακτικής του, ποιο προβλέπεται να είναι το επιπλέον επιτόκιο σε σχέση με εκείνο του γερμανικού bund και αν αληθεύει ότι μάλλον θα βρίσκεται γύρω στο 1%, αν θα έχουν τα δάνεια της Ευρωπαϊκής Διευκόλυνσης Χρηματοπιστωτικής Σταθερότητας την ίδια προτεραιότητα (pari passu) με εκείνην του ΔΝΤ, δεδομένου ότι κάτι τέτοιο θα σήμαινε πως η Διευκόλυνση θα αποκτούσε αυτομάτως το προνόμιο να μην περιλαμβάνεται σε καμία ενδεχόμενη αναδιάρθρωση των άλλων υποχρεώσεων του δανειολήπτη, διότι, σε άλλη περίπτωση, η Διευκόλυνση θα ήταν εκτεθειμένη στον κίνδυνο πρώτης ζημίας·
11. ζητεί να πληροφορηθεί αν έχουν προβλεφθεί κάποια μέτρα που θα εγγυώνται την ίση μεταχείριση σημειώνει, για παράδειγμα, ότι το επιτόκιο για τη Διευκόλυνση φαίνεται να είναι διάφορο εκείνου που έχει συμφωνηθεί για τη βοήθεια στην Ελλάδα, διότι οι δανειζόμενοι από τη Διευκόλυνση θα καταβάλλουν το συνολικό κόστος στον φορέα ειδικού σκοπού για την άντληση των κεφαλαίων ζητεί. επιπλέον, να πληροφορηθεί πώς μπορεί να εξασφαλισθεί η ίση μεταχείριση των χωρών που δεν συμμετέχουν στην ΟΝΕ, αν η Διευκόλυνση λειτουργήσει μόνο αφού χρησιμοποιηθούν τα 60 δισ. ευρώ της χρηματοδότησης·
12. παρατηρεί ότι το δημόσιο χρέος στη ζώνη του ευρώ δεν είναι βέβαιο ότι έχει μηδενικό ονομαστικό πιστωτικό κίνδυνο, όπως προεξοφλεί η οδηγία για τις κεφαλαιακές απαιτήσεις, καθώς και ότι οι τρέχουσες εξελίξεις έχουν αυξήσει τον πιστωτικό κίνδυνο του μακροπρόθεσμου χρέους που εκδίδουν τα κράτη μέλη· πιστεύει ότι η Ευρωπαϊκή Αρχή Τραπεζών και το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο Συστημικού Κινδύνου θα πρέπει να αντιμετωπίσουν το πρόβλημα αυτό·
13. σημειώνει ότι η οδηγία περι κεφαλαιακών απαιτήσεων θεωρεί μηδενικό τον κίνδυνο των κρατικών ομολόγων
14. καλεί την ΕΚΤ να προσφέρει λεπτομερείς εξηγήσεις όσον αφορά τις πρόσφατες αποφάσεις της να αγοράσει κρατικά ομόλογα στη δευτερογενή αγορά και πιστεύει ότι η ΕΚΤ θα πρέπει να διαμορφώσει μια στρατηγική εξόδου, με σαφές χρονοδιάγραμμα, για την παύση αυτής της πρακτικής·
15. πιστεύει ότι η επίτευξη μιας πιο μακροπρόθεσμης λύσης απαιτεί την αντιμετώπιση του προβλήματος των εσωτερικών ανισορροπιών και της μη βιώσιμης συσσώρευσης χρέους, δηλαδή των βαθύτερων διαρθρωτικών αιτιών της παρούσας κρίσης κρίνει ότι μια τέτοια μακροπρόθεσμη προοπτική απαιτεί τη διόρθωση των εσωτερικών μακροοικονομικών ανισορροπιών στη ζώνη του ευρώ και στην ΕΕ και, συνεπώς, την αντιμετώπιση των σημαντικών διαφορών στα επίπεδα ανταγωνιστικότητας μεταξύ των κρατών μελών
16. θεωρεί ότι ένα ισχυρότερο ενωσιακό πλαίσιο οικονομικής διακυβέρνησης πρέπει να περιλαμβάνει έναν μόνιμο μηχανισμό της ΕΕ για την αντιμετώπιση κρίσεων δημόσιου χρέους, υπό τη μορφή ενός Ευρωπαϊκού Νομισματικού Ταμείου, μια συντονισμένη προσέγγιση για τη μακροοικονομική επανεξισορρόπηση, καθώς τη βελτίωση των συνεργείων μεταξύ του ενωσιακού προϋπολογισμού και των προϋπολογισμών των κρατών μελών, για την επίτευξη μακροπρόθεσμης δημοσιονομικής εξυγίανσης·
17. σημειώνει ότι, παρά την ενδεχομένως σημαντική επίπτωση του μηχανισμού αυτού στον προϋπολογισμό της ΕΕ, δεν έχει δοθεί στο Κοινοβούλιο καμία αρμοδιότητα στη διαδικασία λήψης αποφάσεων, εφόσον η Διευκόλυνση θεσπίσθηκε με κανονισμό του Συμβουλίου στη βάση του άρθρου 122, παράγραφος 2, της ΣΛΕΕ' θεωρεί απαραίτητο να εξασφαλισθεί ότι το Κοινοβούλιο, ως αρμόδια για τον προϋπολογισμό αρχή, θα έχει λόγο σε ένα ζήτημα με ενδεχομένως τεράστιες δημοσιονομικές συνέπειες·
18. καλεί την Επιτροπή να αναθέσει την εκπόνηση μιας ανεξάρτητης μελέτης σκοπιμότητας, μέχρι το τέλος του 2010, σχετικά με το ζήτημα των καινοτόμων χρηματοδοτικών μέσων, όπως η κοινή έκδοση ευρωομολόγων, ως μέσων για τη μείωση των διαφορών στα επιτόκια και την αύξηση της ρευστότητας στις αγορές χρεογράφων σε ευρώ·
19. παρατηρεί ότι η έκδοση ευρωομολόγων για υποδομές σημαντικές σε ενωσιακό επίπεδο θα μπορούσε να είναι συμβατή με τον σεβασμό του Συμφώνου Σταθερότητας και Ανάπτυξης-
20. καλεί την Επιτροπή να αναλύσει μια ποικιλία εναλλακτικών επιλογών όσον αφορά ένα μακροπρόθεσμο σύστημα για την πρόληψη και την επίλυση ενδεχόμενων προβλημάτων δημόσιου χρέους κατά τρόπο αποδοτικό και βιώσιμο, χωρίς να χάςνεται κανένα από τα οφέλη του ενιαίου νομίσματος· πιστεύει ότι η ανάλυση αυτή θα πρέπει να λαμβάνει υπόψη το γεγονός ότι ο πιστωτικός κίνδυνος των κρατικών ομολόγων μπορεί να διαφέρει μεταξύ των κρατών μελών και ίσως θα πρέπει αυτό να αντικατοπτρίζεται καλύτερα στους δείκτες κεφαλαίων των χρηματοπιστωτικών ιδρυμάτων
21. αναθέτει στον Πρόεδρο του να διαβιβάσει το παρόν ψήφισμα στην Επιτροπή, στο Συμβούλιο, στο Ευρωπαϊκό Συμβούλιο, στον Πρόεδρο της ευρωομάδας και στην Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου